VadeVi
Experiències enològiques de vins, el reclam dels cellers 

Cada vegada són més les ofertes d’experiències enoturístiques que hi ha al mercat català. Les quatre províncies compten amb un gran nombre de denominacions d’origen, concretament n’hi ha dotze: Alella, Catalunya, Cava, Conca de Barberà, Costers del Segre, Empordà, Montsant, Penedès, Pla de Bages, Priorat, Tarragona i Terra Alta

Al llarg dels anys, els cellers han demostrat que l’esforç i la constància ha portat els vins catalans a ser reconeguts tant internacionalment com localment. Però, ara, l’ambició dels viticultors va més enllà de lluir els seus resultats a través de les copes. També una de les grans lluites d’aquest sector és apropar el vi als col·lectius més joves, un públic poc acostumat a beure aquest producte.

Per això, fa uns quants anys que diversos cellers s’han sumat a la tendència d’obrir les portes de les seves finques i donar a conèixer la realitat que s’amaga darrere les ampolles que podem comprar al mercat. “Vam començar el 2013 amb un objectiu clar: donar a conèixer el paisatge, amb els marges de terra seca, els ametllers i les oliveres”, explica el propietari del Celler Mas Vicenç, Xavier Ferrer, a Vadevi

Aquest celler fundat l’any 2005 a la Cabra del Camp (Alt Camp) ofereix una experiència anomenada Walk and Wine, que uneix la natura amb el món del vi. “Amb aquesta iniciativa no només donem a conèixer la història del nostre celler, sinó que connectem l’entorn amb la salut. Promovem que la gent que ens visita faci esport”, diu Ferrer. En aquest sentit, la proposta permet endinsar-se en la tècnica de la marxa nòrdica mentre es passeja per les terres on es cultiva el raïm. Segons el viticultor, el mes d’abril és el que té més afluència l’activitat, ja que els camps florits i el verd intens del paisatge atrauen més visitants. 

El món del vi més enllà de les copes 

Per a Ferrer, un dels altres beneficis de les experiències enològiques és les sinergies que permeten crear, i també el suport que donen a l’economia circular i els productors locals. “Moltes persones que ens visiten acaben consumint o fent turisme a la nostra localitat. Nosaltres recomanem restaurants els nostres clients i els restauradors de la zona també ens recomanen a nosaltres”, assegura. 

Imatge del Tast Sensorial de Mas Llunes / Cedida
Imatge del Tast Sensorial de Mas Llunes / Cedida

Molts cellers compten ja amb una extensa oferta d’experiències enològiques que tenen en comú la descoberta de la història de les vinyes i el maridatge dels vins. No obstant això, la competència exigent entre els productors fa que hagin de posar sobre la taula unes ofertes més atractives per marcar la diferència.

Des de Mas Llunes, un petit celler de Garriguella (Alt Empordà) dedicat a l’elaboració ecològica, també s’han sumat al món de les experiències. Concretament, aquest celler ha convertit el tast de vins en una vivència immersiva i multisensorial. Una de les responsables de Mas Llunes, Gemma Roig, explica que van decidir oferir una proposta diferent a finals del 2015. “Tot va començar amb la col·laboració d’una escenògrafa, qui ens va ajudar a dissenyar el clímax de la sala”. Actualment, a la sala de botes d’aquest celler s’ofereix un tast sensorial, on es poden degustar els vins més emblemàtics de la marca enmig d’un espectacle de llums, música i projeccions audiovisuals. “Cada vi té una peça de música composta especialment per a ell”, assegura Roig. 

A la Baronia del Montsant saben que per transmetre l’essència del vi cal apropar-se a les arrels dels seus ceps. És per això que des d’aquest celler han apostat per una activitat més lúdica. “Oferim una experiència pionera que és fer una visita en 4×4”, diu el gerent de Baronia del Montsant, Xavier Canals, a Vadevi. Aquesta experiència consisteix a viatjar en un 4×4 dels anys setanta fins a les vinyes velles d’aquest celler, que estan situades als peus del Montsant. “La proposta ha rebut molt bona acollida pel públic i cada any rebem unes 5.000 visites”, detalla Canals.  Una de les claus de l’èxit, segons el celler, és combinar l’experiència lúdica amb el fet de tastar set vins “en comptes de tres com en la majoria dels cellers”. “És molt important que la proposta sigui divertida perquè això permet que tothom s’endinsi en el món del vi sense complexos”, aclareix Canals. 

Tant Ferrer, Roig com Canals coincideixen en el fet que aquestes propostes enològiques atrauen grans grups d’amics, famílies com parelles. “Normalment, la franja d’edat més habitual és a partir dels trenta anys fins als seixanta”. 

Sigui com sigui, les propostes enològiques són una eina clau per diferenciar-se en un mercat tan gran com és el del vi català. Avui dia, pots triar des d’un capvespre romàntic a bord d’un veler, un maridatge al celler més petit del món, un escape room amb vi o sobrevolar amb parapent les vinyes del Bages.  

Més notícies
Notícia: Tots els guanyadors del concurs de vins de la DO Costers del Segre 2024
Comparteix
El Tros del Tossal 2021, de Cérvoles celler es converteix en el millor vi de la DO Costers del Segre 2024
Notícia: El retorn triomfal d’una varietat autòctona a l’Empordà
Comparteix
La Carinyena Roja s'incorpora al plec de condicions del territori en un tast magistral a càrrec del mestre Josep Roca, del Celler de Can Roca
Notícia: Els viticultors joves lideren el futur del sector des del Penedès
Comparteix
L'acte organitzat al celler Gramona acull un més de 100 professionals de noves generacions que demostren com la sostenibilitat i la innovació marquen el camí de la vitivinicultura
Notícia: Perelada, l’únic celler de l’Estat en rebre un Green Award el 2024
Comparteix
La revista 'The Drinks Bussines' premia l'empresa vitivinícola per la seva gestió innovadora en la implementació d’energia renovable

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa