Les veremes han començat més aviat que mai. Aquesta setmana, ho anunciava el celler Bodega Ribas, de Mallorca, que ja cull el raïm de la varietat premsal blanc. I aquest dimecres ha comunicat el mateix Gramona, que ha fet saber que acabava d’iniciar “la verema més primerenca” de la història del celler de Corpinnat i “la del Penedès”. Han començat de matinada, a les tres, en una operació encapçalada pel director tècnic del celler, Roc Gramona. Segons l’empresa, “la calor sostinguda d’aquest estiu ha accelerat la maduració del raïm blanc per a vins base d’escumosos que, tradicionalment, enceta la collita”.
Això no vol dir, però, que els resultats es prevegin negatius. “Es preveu sana i d’alta qualitat i, probablement, serà ràpida i intensa, atès que no s’anuncien pluges ni baixada de temperatures per als pròxims dies d’agost”, afegeixen des de Gramona.

Veremes cada vegada més primerenques pel canvi climàtic
Tot i que ja fa anys que el canvi climàtic fa saltar el calendari, aquest 2026 marca un nou rècord. “El 2023, en què la collita va començar el 26 de juliol, encapçalava el rècord de les veremes més avançades. Aquest 2026, l’hem superat en quatre dies”, recorda Gramona. Els collidors amb anys d’experiència recorden quan començaven la verema a mitjans d’agost a la mateixa vinya on s’ha iniciat ara, anomenada Bedorc. S’hi està collint raïm de la varietat chardonnay.
“La raó de l’avançament és, de manera innegable, el canvi climàtic”, admet Gramona. Tanmateix, volen ser optimistes. “La salut del raïm i de la vinya són excel·lents gràcies a les pluges de la primavera, a la feina d’esporga i poda en verd duta a terme, i a la pràctica de viticultura biodinàmica, que enforteix la salut i la resiliència de les plantes davant els reptes meteorològics”, asseguren.
Segons Gramona, el cicle vegetatiu s’ha desenvolupat “de manera molt satisfactòria”, malgrat que la calor i la falta de pluja dels dos últims mesos han fet que els grans de raïm siguin petits. Tanmateix, no poden esperar que siguin més grans. “Si no es cull ara, la fruita es podria deshidratar, sobre madurar, perdre acidesa i no complir l’estàndard de Gramona pel que fa al raïm per als vins base. En començar la verema avui, garantim que la frescor i la potència aromàtica sigui l’òptima”, es compromet el celler en el comunicat que ha difós.
Per què es cull de matinada
L’hora en què s’ha començat aquesta verema primerenca és tan meditada i estudiada com la data. Com ja s’havia fet els últims anys, s’ha començat de matinada, quan la temperatura és més baixa als darrers anys. “S’ha començat a collir a les 3 h de la matinada, encara de nit, perquè aquest horari aporta millors condicions per als treballadors, que no pateixen les inclemències del sol de migdia, i també perquè garanteix una bona temperatura per a l’entrada del raïm al celler”, expliquen els responsables de Gramona. Amb aquests horaris, aconsegueixen que el raïm arribi al celler a una temperatura que oscil·la entre els 15 °C i els 20 °C. D’aquesta manera, es conserven sense cap alteració les característiques organolèptiques del raïm i, a més, es contribueix a l’eficiència energètica del celler. Per garantir la visibilitat durant aquesta collita nocturna, els collidors treballen amb un frontal i els remolcs s’equipen amb focus que il·luminin la zona de treball a peu de vinya.

