L’Institut de la Dona del govern espanyol, que depèn del ministeri d’Igualtat, ha advertit un celler d’El Bierzo pel que considera que una campanya de comunicació basada en “sexualitzar” les dones. L’empresa, Almázcara Majara / Encina Wines, ha respost emetent un comunicat on nega les acusacions de l’executiu i afirma que no té “ni la més mínima intenció” de retirar la tanca publicitària si no l’obliga un jutge.
El punt de vista d’Igualtat
La missiva enviada per l’Institut de la Dona, concretament del seu Observatori de la Imatge de les Dones, afirma que han rebut “diverses queixes” sobre la tanca en qüestió, situat a l’entrada del municipi lleonès de Molinaseca. Un anunci on descriu a continuació, es mostra “una dona d’esquena amb un ‘bikini’ de cors, destacant la part baixa de l’esquena i els glutis”. Això, considera el text, signat per la directora de l’Institut, Antonia Morillas González, suposa una “cosificació femenina” no justificada per l’activitat del celler, que “presenta la dona com un objecte sexual” i “afavoreix la perpetuació de les actituds discriminatòries”.
Per tot plegat, conclou la carta, la institució considera que infringeix l’article 3 de la Llei General de Publicitat ja que, creu, presenta les dones “de manera vexatòria”, presentant “el seu cos o parts del mateix com un simple objecte desvinculat del producte que es vol promocionar”. És per això que Morillas, en exercici de les seves competències, insta el celler a retirar “aquest o qualsevol altre contingut publicitari d’aquestes característiques” i a “no reiterar-lo en el futur”.
El celler no se’n sap avenir
El celler, per la seva banda, es mostra “realment sorprès” pel comunicat que ha rebut i pel seu contingut, que defineix com una “incomprensible percepció” de la seva etiqueta i del cartell. La tanca, de fet, reprodueix una pintura de 2008 del pintor català Josep Moscardó, encarregada pel celler i que és l’etiqueta d’un dels seus vins, el ‘Demasiado Corazón’, un blanc jove que va sortir a la venda el 2009.
Almázcara Majara / Encina Wines afirma que l’etiqueta vol ser representativa del vi i del Mediterrani “amb intencionalitat artística” i “és clar, sense cap connotació sexual o d’humiliació”. Representada per la seva responsable d’Exportació i Xarxes Socials, Encina Otero, l’empresa, que recorda que “la majoria dels treballadors del celler són dones”, es mostra sorpresa que a algú “li pugui molestar” el cartell excepte si és “algú retrògrad i acomplexat per veure un cos de dona” i que, per tant, no pensa retirar ni la tanca ni, tampoc, l’etiqueta del seu godello, que ja fa 13 anys que fan servir.