VadeVi
Perelada prepara tot un any d’activitats per celebrar el centenari

La història de Perelada es va començar a escriure l’any 1923 amb la compra per part de la família Mateu del Castell i el monestir adjacent del municipi amb l’objectiu d’impulsar la mil·lenària tradició vitivinícola del territori empordanès. Cent anys després, el projecte ha esdevingut tot un referent en el sector del vi no només de Catalunya, sinó també de l’Estat, on també tenen en propietat altres marques i finques, amb la compra per exemple de Chivite l’any 2017 o amb l’adquisició d’una quarantena d’hectàrees a la Ribera del Duero, entre d’altres.

Sigui com sigui, en el transcurs d’aquests 100 anys han estat diverses les fites que ara expliquen el present de la marca. N’han fet un ampli resum aquest dimarts al matí l’actual president del Grup Perelada Javier Suqué i l’enòleg i director tècnic Delfí Sanahuja, aprofitant la trobada per presentar les activitats pensades per commemorar l’efemèride, així la posada al mercat d’un vi negre i un escumós que tot just han concebut amb motiu del centenari.

Entre les fites assenyalen la consolidació d’una gamma de vins que persegueix “l’excel·lència enològica”; el treball per esdevenir un referent en sostenibilitat, l’aposta per oferir un enoturisme de qualitat en el qual no només es pugui gaudir sinó també fer divulgació de la cultura del vi; i també l’aposta per posicionar l’Empordà al món com un territori de prestigi vitivinícola.

“Jo definiria aquests 100 anys de Perelada en tres etapes”, diu Sanahuja; i les detalla. La primera aniria des de la seva fundació l’any 1923 fins als anys 90, en què va entrar en Suqué a liderar el projecte; la segona s’allarga fins al 2022, any en què es va inaugurar el nou celler, i la tercera, l’actualitat present.

Un present molt marcat per aquesta recent inauguració de les noves instal·lacions en les quals tant el propietari com l’enòleg coincideixen en assenyalar un abans i un després. “Quan ens vam conèixer als anys 90 ja hi havia la idea de crear nou celler, i ara l’hem vist convertir-se en una realitat”, apuntava Sanahuja. I de fet, després de tot aquest temps de “criança”, les noves instal·lacions ideades pel multipremiat estudi d’arquitectes RCR, ara veuran sortir els seus primers vins. De fet, el vi del centenari serà dels primers que hi ha fet la criança i surten al mercat.

Ampolla del vi del centenari

El vi del centenari: un cupatge de sirà i garnatxa

L’etiqueta del vi del centenari mostra amb colors negre i daurat les dues dates clau, 1923-2023, i posa la imatge a un cupatge entre les varietats sirà (67%) i garnatxa negra (33%) collides de la finca més icònica de Perelada, finca Garbet. El vi, d’edició limitada a només un miler d’ampolles, envelleix 12 mesos en botes de roure francès i un any en ampolla.

És un vi que ret doble homenatge, d’una banda, als 100 anys de la marca, i de l’altra, a l’actual propietari. “Hem fet un vi intuint com li agraden al Javier“, comparteix l’enòleg. I el resultat, diu, “és un vi afruitat, fresc i alhora amb aromes intensos i complexos”, descriu, “un vi franc i pur, jove amb la complexitat de la criança i amb una llarga capacitat d’envelliment”.

D’altra banda, aquest 2023 també llencen el Cava Edició Especial del Centenari. En aquest cas, es tracta d’una actual versió del primer que es va elaborar al celler existent sota el Castell de Perelada i que s’elabora a partir de la tríada tradicional de macabeu, xarel·lo i parellada, collits de la finca l’Almirall a Castellví de la Marca.

Javier Suqué i Delfí Sanahuja | Foto: Perelada

La celebració

Sumat a la posada al mercat aquest pròxim mes de maig d’aquest vi negre (que es vendrà per un preu aproximat de 250 euros) i de l’escumós del centenari, la marca està treballant en l’organització d’un gran esdeveniment que donarà el tret de sortida a les celebracions.

Serà durant el mes de maig que faran una exposició i tastos immersius al Centre d’Arts Digitals IDEAL Barcelona. Coincidint amb el cap de setmana del 6 i 7, en què hi haurà portes obertes, s’hi sumaran dos dies més per a clients i públic professional i s’oferirà un viatge multisensorial que combinarà art, música, gastronomia i enologia. “Una experiència immersiva“, afegia Suqué.

Acompanyant el tret de sortida del centenari, tenen previst allargar la celebració amb altres esdeveniments, el final dels quals podria tenir lloc a les noves instal·lacions de l’Empordà cap al maig de 2024.

La facturació es recupera de la pandèmia

Perelada ha tancat l’any 2022 amb una facturació que supera els 20 milions d’euros, un 10% més que les xifres de 2019, l’últim exercici prepandèmic. La propietat celebra aquesta recuperació, i assenyala que l’objectiu està a seguir creixent en un futur pròxim, superant d’entrada els 22 milions a finals d’aquest any.

El celler ven un 55% de vins a mercat català, un 13% a l’estat espanyol i exporta actualment un 32% de vins i caves, malgrat que entre els seus objectius hi ha el d’arribar al 60% de venda internacional en els pròxims tres anys. En aquest sentit, es plantegen enfortir mercats com els Estats Units, Regne Unit, Alemanya, Bèlgica, Suècia, Suïssa, Japó i la Xina.

En un altre ordre de coses, també l’any 2025 tenen previst tenir totes les vinyes certificades com a cultiu ecològic.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Miquel a març 30, 2023 | 12:05
    Miquel març 30, 2023 | 12:05
    PERALADA (Petralata) !!!!

Respon a Miquel Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa