“Ahir a Vilafranca: cinc camions cisterna Transportes Felix, amb seu a la Manxa, dedicats bàsicament al vi”. Amb aquestes paraules denuncien des del perfil de Twitter d’Unió de Pagesos l’entrada d’aquests tràilers, suposadament carregats de vi, a territori penedesenc. El sindicat, en el mateix post, apunta que aquests vehicles tindrien “presumptament” com a destí “cellers que podrien inscriure vi com a DO Penedès o DO Catalunya”.
La denúncia no deixa indiferent la xarxa, que obre un debat sobre els anomenats “papers del vi” -que són els documents on s’estipula la producció de raïm permesa per hectàrea-: “Els ‘papers del vi’ fa anys que corren“, “és vergonyós” o “això només és la punta de l’iceberg“, diuen alguns usuaris. D’altres, en canvi, els assenyalen que no poden comprovar res del que denuncien i que amb aquest tipus de comentaris estan fent el ridícul. “Què els camions tinguin seu a la Manxa no vol dir res, si no sabeu l’origen del vi suposant que portin vi i si el destinatari pot emmagatzemar al seu celler el tipus de vi que transporten, sincerament no feu el ridícul fent aquests tuits”.
Recorda el cas Reserva de la Tierra
“No és normal que passin aquestes coses”, diu a Vadevi el responsable nacional del sector de la vinya i el vi del sindicat Josep Marrugat. I s’explica. “Del tema dels papers fa massa temps que se’n parla amb la boca petita, però fa falta afrontar-lo de cara”, afegeix. I encara hi introdueix un altre matís. “Amb tot el que està passant amb el cas de Reserva de la Tierra, qualsevol detall hauria de ser important i cal fer seguiment, control i les investigacions que siguin necessàries per no perjudicar més el sector del vi”, lamenta.
Demanen a l’INCAVI que “estiri el fil”
Seguint amb la denúncia, el sindicat s’adreça a l’Institut Català de la Vinya i el Vi: “Ens preguntem si l’INCAVI ha estirat el fil de la denúncia pública que vam fer fa dos dies”, comparteixen passades unes hores del primer post. I mencionen l’entitat pública del vi a qui, segons diuen, “han demanat les inspeccions oportunes“. És a dir, “que belluguin agències i consorcis d’inspecció”. Reclamen una resposta perquè, i ho diuen literal, “manca preu pel raïm que produïm i això és inacceptable“.
El govern, al cas
Malgrat que Unió de Pagesos està demanant acció a l’INCAVI, aquesta petició està a mans de l’autoritat competent en aquest àmbit, que en aquest cas seria la secretaria general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Alimentàries. Sigui com sigui, i segons fonts públiques, s’haurien iniciat alguns tràmits per donar resposta a la denúncia i determinar l’origen i destí d’aquests camions per identificar sobretot si hi ha hagut alguna irregularitat.
“No negligim cap alerta que ens arriba i s’havia de parlar amb la DG de Policia per demanar intensificar controls aleatoris i comprovar documentació de transport”, comparteix amb Vadevi el secretari Camel Mòdol. “Si detectem alguna dada no conforme o rebem denúncia concreta iniciarem el procés d’inspecció discrecional; en cas contrari, seguirem amb els procediments preestablerts”, conclou.