Aquest dilluns 20 de juny s’ha fet la presentació de l’Estratègia de turisme enogastronòmic a Catalunya 2022-2027 en un acte celebrat al celler d’Espiells de Juvé & Camps i que fou presidit pel conseller d’Empresa i Treball Roger Torrent i la directora general de Turisme Marta Domènech.
Domènech atén Vadevi per fer una valoració global d’aquest projecte amb el qual fa mesos que estan treballant des del Departament. “N’estem molt orgullosos“, dirà la director general, “perquè s’ha fet molt bona feina estructurant els diversos àmbits del turisme d’aquest país”. S’ha revisat i analitzat a fons el sector, i ara es presenten uns resultats aconseguits de manera col·laborativa amb totes les entitats i agents del territori.
“Catalunya és molt diversa, hi ha una gran varietat i diferenciació entre els propis paisatges, hi ha territoris molt madurs i d’altres extremadament rurals”, i per això, afegeix, “era important entendre cada realitat a través dels agents locals per fer un mapa comú i una mirada de país“.
En aquest sentit, continua, consideren que ara ha arribat el moment d’accelerar i presentar el projecte perquè el sector està preparat per afrontar-lo. “S’han alineat tots els altres, tenim els recursos i el sector s’està creient ara més que mai el potencial que tenim com a país”.

“Sent un país majoritàriament rural, el turisme enogastronòmic no ha de ser una opció, sinó una obligació”, apuntala. “Tenim paisatge, cultura, productes i productors locals, restauració de nivell amb fins a 64 Estrelles Michelin a Catalunya!”, diu Domènech, i tot aquest potencial fa que moltes zones del país puguin sobreviure, i esdevenir destinacions en sí mateixes millorant el conjunt de tot el país”.
El nou pla estratègic invertirà fins a 12 milions d’euros en l’impuls del turisme enogastronòmic amb la mirada posa en fer del país un referent europeu del sector. La seva intenció és desplegar accions fins el 2027 per augmentar el prestigi de l’oferta gastronòmica i vinícola per desestacionalitzar-la més enllà dels mesos d’estiu i de Barcelona.
En la presentació d’aquest dilluns ja s’ha avançat algunes de les accions concretes i així ho incideix la directora general dient que “hem volgut sortir quan hem tingut a punt el màxim detall de les coses es vegi que hem estat treballant i que hi creiem fermament”. De fet, fa uns mesos en una entrevista en aquesta mateixa capçalera, ja apuntava que “l‘enoturisme seria un dels pals de paller d’aquesta legislatura“, i ho recorda insistint que el camí ja està dibuixat i que ara l’objectiu és fer-lo una realitat.

Es planteja doncs nous equipaments, conèixer millor les preferències del públic, reforçar el màrqueting i especialitzar l’oferta gràcies a 8 milions que depenen dels fons Next Generation, encara per adjudicar, i 4 milions més de la Direcció General de Turisme que es distribuiran per les quatre diputacions “per garantir la màxima territorialitat possible”, comenta Domènech. “Si som capaços d’explicar tot el que tenim a Catalunya en l’àmbit enogastronòmic, guanyarem el client de qualitat que busquem, que es troba sobretot entre el públic de proximitat”.
Com deia Josep Pla, cita la directora, “La gastronomia és el paisatge a la cassola“, i coincideixo amb això i amb el fet que és a través dels sentits que aconseguirem que la gent s’enamori del nostre país”, conclou Marta Domènech.