La Barcelona Wine Week va estrenar edició i format el febrer de 2020 quan es va decidir independitzar-se d’Alimentària, amb qui havien anat de la mà fins aleshores, per tal de donar així un major protagonisme al vi. L’aposta inicial era clara, repetir edició amb periodicitat anual i continuar creixent i consolidant tant el nombre de marques presents com la capacitat de negoci a partir de diversos programes d’àmbit nacional i internacional. Sigui com sigui, la pandèmia va obligar a deixar en blanc el 2021, i ara, malgrat ja hi havia dates anunciades per celebrar-se al febrer, s’ha decidit ajornar a l’espera d’unes condicions sanitàries més òptimes que les actuals. Javier Pagès, president de la BWW atén Vadevi per valorar una mica la situació i avançar alguns detalls de la propera cita que es farà a Barcelona del 4 al 6 d’abril d’aquest 2022.

Malgrat el canvi de dates, aquest 2022 veurem celebrar-se la segona edició de la Barcelona Wine Week. Com pot la fira impulsar un sector que ha patit -com molts d’altres- per culpa d’una pandèmia mundial?

Barcelona Wine Week va néixer amb l’objectiu de fer créixer el sector, ser un punt de trobada per les diferents denominacions d’origen i cellers que en formen part. L’impacte de la pandèmia ha afectat greument al sector, és evident. No obstant això, en aquest context han aparegut noves idees i apostes. La fira servirà de nou com a punt de trobada per compartir opinions, experiències i idees, un revulsiu per donar la volta a la situació i sortir-ne reforçats. Al cap i a la fi, expositors i visitants comparteixen la mateixa passió: el vi.

Pel que fa a objectius, què esperen consolidar en aquesta segona edició?

Principalment, ser la referència internacional del vi que es fa a l’Estat espanyol per a operadors nacionals i internacionals.

Com van les xifres de participació confirmades fins ara? 

A menys de tres mesos de la celebració, l’esdeveniment ja té confirmades unes 600 empreses i firmes distribuïdores, bona part de les Denominacions d’Origen i les marques més consolidades del mercat. Es tracta d’un ritme de contractació a nivells de prepandèmia, que ens mostra senyals de recuperació al mercat del vi.

Presentació de la segona ‘Barcelona Wine Week’, abans de l’ajornament de dates | BWW

Quins seran els punts forts d’aquesta segona edició?

Un dels temes que més força ha agafat després de la pandèmia ha estat la sostenibilitat. És per això que a la Barcelona Wine Week 2022 seran protagonistes les varietats autòctones de raïm com a referents de l’agricultura sostenible i la lluita contra el canvi climàtic, per la seva resistència i contribució a la preservació del medi ambient. A més a més, presentarà una retrospectiva de l’evolució del vi a l’Estat espanyol en els últims 40 anys.

Entre els eixos centrals de contingut, heu escollit donar valor a les varietats autòctones, la innovació i noves tendències del mercat, així com l’enoturisme. Per què, aquesta tria?

Un dels camins a seguir és retrobar-nos amb nosaltres mateixos i la nostra terra. L’aposta transversal per les varietats autòctones, sumada a una viticultura més sostenible i millor adaptada al canvi climàtic, creix any rere any i ja és una tendència a tenir en compte per “recuperar” el planeta. D’altra banda, considerem l’enoturisme com un sector amb molt recorregut, i per això les eines digitals per a la seva comunicació i comercialització tindran un lloc destacat al programa d’activitats de la fira.

En el marc de BWW hi haurà, entre molts d’altres esdeveniments, el lliurament dels premis de la ‘Barcelona Rosé’, un concurs que premia els millors escumosos rosats del món. És la BWW un lloc que ha d’aglutinar tots els esdeveniments més singulars i importants del sector, per donar-hi encara un major impacte?

Sí, totalment. Barcelona Wine Week és un projecte molt ambiciós i, per tal d’assolir els nostres objectius i inclús superar-los, cal que incorpori diferents actes i activitats conduïts per grans experts i expertes per demostrar que BWW és la fira de referència del país.

La segona edició de la Barcelona Wine Week se celebrarà el mes de febrer de 2022 | Fira de Barcelona

De fet, a nivell de ciutat de Barcelona ja existeix també un programa específic que presenteu com a Barcelona Likes The City. Quin tipus d’activitats inclourà? Com se seleccionen?

Barcelona és una ciutat fortament vinculada a la gastronomia i la cultura, i creiem molt oportú potenciar la seva complicitat amb el món del vi no només durant la celebració de la BWW sinó durant els dies anteriors i posteriors. Per això, amb el suport de Turisme de Barcelona, de l’1 al 8 d’abril establiments de restauració, hoteleria, botigues especialitzades i altres espais comercials, culturals i de lleure repartits per tota la ciutat oferiran tastos, maridatges, promocions i altres experiències que tinguin el vi com a protagonista.

Algunes de les veus del sector van trobar a faltar en la primera BWW més en el negoci o en contactes. Com es pot afrontar, aquesta petició, veuràresposta aquest 2022? 

Enguany, a través del programa BWW Hosted Buyers, convidarem prop de 350 compradors internacionals de més de 40 països per dur a terme més de 4.000 reunions de negocis amb les empreses expositores. A més d’aquesta delegació de professionals internacionals – procedents majoritàriament dels EUA, Canadà, Alemanya, Regne Unit, Bèlgica i Països Baixos-, el programa VIP Buyers convocarà vora 1.300 professionals nacionals del sector amb poder de decisió de compra acreditat a la distribució, l’hostaleria i el comerç.

Malgrat tot, finalitzada la primera edició, se’n va fer uuna valoració positiva tant pel que fa a l’acceptació de l’esdeveniment com pel fet d’haver sortit d’Alimentaria. Per què era necessari tenir una fira dedicada exclusivament al sector del vi?

L’objectiu de la fira és ser l’aparador que mostri l’excel·lència del vi que al mercat internacional. És un esdeveniment amb un concepte innovador que pretén posar el vi com a nucli de tot a través de les denominacions d’origen, sense deixar de banda el caràcter marquista del vi.  El sector ho demanava i la resposta -crec que prou reeixida- va ser el naixement de la Barcelona Wine Week.

La fira va néixer amb caràcter anual, però les circumstàncies n’han condicionat el calendari. La voluntat de l’organització continua sent de donar-li una periodicitat anual?

La intenció és que la BWW es celebri anualment. Pel context pandèmic, el 2021 no es va poder celebrar. I enguany, excepcionalment, s’ha ajornat dos mesos respecte a la data prevista, de manera que tindrà lloc a l’abril coincidint en dates amb Alimentaria, tot i que seguiran sent fires independents. La tercera edició de la BWW està prevista pel febrer del 2023, per tal de tornar a ser la primera del calendari firal del sector.

Nou comentari

Comparteix