Marta Macias és la Project Manager de la Barcelona Wine Week, una de les ideòlogues del projecte en els seus inicis, i actualment la persona que supervisa i vetlla pels continguts vínics, que aporta una visió global i tota l’especialització sectorial a una fira que va arribar a la capital catalana l’any 2020 amb voluntat de fer-se lloc i arrelar. Macias acumula una llarga experiència en diversos àmbits del món del vi, a partir d’una formació inicial com a enginyeria tècnica agrícola, amb especialització en viticultura i enologia i en màrqueting, i del treball en cellers (Alella Vinícola o Remelluri), cadena d’enoteques (Vinus & Brindis), distribuïdores (Cuvée 3000), o altres empreses vitivinícoles catalanes, espanyoles i italianes, i amb un projecte, en l’actualitat, que l’apropa a la vinya, amb el qual aviat podrà presumir del seu propi vi. Vinya, elaboració i comercialització i venda, “crec que he tancat el cercle”.
Falten pocs dies pel tret de sortida de la quarta edició de la BWW -prevista pel 5 a 7 de febrer-, però falta menys per l’arrencada del ‘BCN Likes the City!‘, el programa paral·lel d’activitats que se suma al previst dins el recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona. Des d’aquest divendres 2 de febrer i fins dimecres vinent, últim dia del saló, Barcelona s’omple de propostes que no només amplien l’altaveu i difusió dels productors i productes de la fira, sinó que els apropen al consumidor final, afegint nous públics a una fira que s’ha concebut inicialment per a professionals del sector.
- Com sorgeix la idea de sumar oferta a la BWW a través del programa Likes the City!?
Likes the city neix inspirada en un projecte ja existent a Itàlia. Amb la idea de crear la BWW, vam dedicar un temps a visitar altres fires, i a Vinitaly descobrim que existeix el projecte Vinitaly and the city, amb tot un programa d’activitats paral·leles a Verona, que ens va semblar prou interessant per a incorporar-lo a Barcelona. Els dies de fira tens reunit tot un sector que, quan s’escapa dels estands té ganes de fer coses. Així que vam considerar complementar el programa d’exposició i d’activitats del recinte amb experiències atractives, menús maridatge per als sopars, rutes temàtiques… Així va ser ja en la primera edició l’any 2020.
- Quins són els objectius de les diverses activitats que s’hi organitzen?
El més rotund és aconseguir que a tota la ciutat s’hi respiri vi durant els dies previs i de celebració de la fira. Des dels inicis vam tenir clar que calia aliar-nos amb sectors estratègics i sumar-los a l’esdeveniment. Penso en la restauració, en el comerç, en la cultura, en l’oci. Volíem fer que la ciutat on tingués lloc la fira també fos ben protagonista, alhora que els cellers participants tinguessin noves finestres per donar a conèixer el seu producte i, a poder ser, incrementar el negoci. A més a més, amb el Likes the City!, també contribuïm a divulgar la cultura del vi, a incrementar-ne la difusió i el coneixement i a promoure’n un consum moderat i responsable.
- A més a més, la BWW és una fira de caràcter professional i amb el Likes the City!, arribeu a públic final.
Així és. La BWW està pensada per a un públic professional, i és una pena que molta gent a qui agrada el vi no hi tingui accés. El programa a la ciutat és una bona manera d’apropar-nos a aquest perfil de gent, amant, aficionada, al públic final, que és, en definitiva, qui consumeix el producte i a qui s’ha d’arribar i atrapar tant com sigui possible.
- Likes the City!, s’aprofita d’una marca sòlida com Barcelona per a donar a conèixer el vi del país?
Barcelona és una marca molt potent que ens ofereix totes les possibilitats del món. Només cal veure que el nom de la ciutat també forma part del nom del saló. Sabem que ens posiciona al costat d’una marca moderna, cosmopolita, oberta, com a porta d’entrada a Europa. De fet, la voluntat sempre ha estat que Barcelona es converteixi en la capital del vi d’Europa.

- Com es decideix el programa d’activitats: neixen a proposta vostra o rebeu les propostes de qui les organitza?
És un tema que hem anat ajustant. Els dos primers anys ho vam fer nosaltres, però veient el potencial de creixement (i com ha crescut), el 2023 vam aliar-nos amb una agència que s’ha encarregat de buscar propostes i actors que s’ajustessin als estàndards (restaurants, enoteques, hotels, espais històrics…) i fer els enllaços. De tota manera, quan els cellers i entitats s’inscriuen a la fira, ja tenen l’opció de marcar una casella per vincular-se amb les activitats del Likes the City!. Si els cellers hi aposten i la ciutat (i entitats com l’ajuntament) hi cregués, es podrien fer coses molt potents amb aquest projecte.
- L’enllaç de la BWW amb Barcelona hi és des de la primera edició, però va evolucionant per anyades. Quines són les millores que heu anat incorporant des de 2020 i per què?
Cada cop hi incorporem més diversitat i més establiments, més experiències i una major especialització. Propostes que tenen més a veure amb l’oci i la cultura, que s’escapen dels tradicionals tastos i menús maridatge. I en paral·lel, hem anat avançant en una fórmula que agilitzi la participació dels cellers que s’hi apunten.
- Hi hauria la possibilitat que, per reforçar aquest enllaç amb la ciutat, algunes de les activitats quedin com a fixes a la ciutat al llarg de l’any?
No descartem que en algun moment l’esdeveniment es desestacionalitzi, que esdevingui un pop-up. De tota manera, és molt aviat per fer-ho, de moment volem que el programa sigui cada any més potent, fer-lo cada cop més atractiu. I ja pensarem en créixer.
- Teniu xifres sobre l’impacte que ha tingut fins ara la BWW en la ciutat de Barcelona i concretament les activitats de Likes the City!?
Ara per ara no, és difícil de quantificar. Però hi treballem perquè sabem que és un valor important.
Podeu consultar (i reservar, si cal) les activitats que s’inauguren aquest divendres 2 de febrer a través d’aquest enllaç.

Reflexions sobre la Barcelona Wine Week
“L’Estat espanyol, sent un dels principals productors de vi del món, era l’únic que no tenia una gran fira vertical de vi“, reflexiona Marta Macias. Parla de Vinitaly, de Wine Paris & Vinexpo, i fins i tot de ProWein, felicitant la iniciativa dels alemanys perquè, malgrat no trobar-se entre els grans elaboradors, “fan una de les fires més potents d’Europa, i potser del món”. “En el moment en què Intervin, d’Alimentària, es va debilitant calia una reflexió i fer un punt i a part, i aquí neix la BWW com una fira única, que canvia formats, que democratitza espais”.
“Una de les nostres obsessions van ser que tot fos fàcil: des de participar-hi, fins a l’experiència del visitant, visualment atractiva i àgil, és a dir, que fos fàcilment identificable per territoris”, detalla la Project Manager. D’aquí, per exemple, la decisió d’agrupar els estands per DO, “perquè és la manera que tothom, d’aquí i de fora, identifica les regions de manera ràpida”. Per això, també, juguen amb grans imatges de cada territori, perquè part de l’experiència, conclou Macias, “és facilitar que tothom es traslladi a cada regió un cop hi vagi a visitar o tastar els vins”.