Alemanya ja no compra tant vi català. Aquell que un dia va ser un dels grans països importadors del producte del territori redueix cada vegada més les seves compres. La realitat mundial fa anys que apunta cap a una disminució del consum de vi, el que significa que en molts casos els països productors començaran la diversificació dels seus mercats, per allò de no posar tots els ous al mateix cistell. El 2024 va ser un any poc profitós pels productors catalans que exporten a Alemanya, sobretot els d’escumosos, que segons les dades de la DO Cava van perdre més de la meitat dels ingressos que els proporcionaven les compres dels alemanys. Lluny de salvar-se d’aquest decreixement de vendes, els vins tranquils van córrer la mateixa sort que els escumosos, perdent també al voltant de la meitat de les vendes a Alemanya entre el gener i el setembre de l’any passat. Ara bé, Alemanya només és el màxim exponencial d’una tendència que s’escampa pels països europeus i fa que els grans líders en importacions de vi d’arreu perdin l’afany de continuar fent compres desorbitades. Més per falta d’interès del consumidor que per mala salut econòmica, el Regne Unit, Bèlgica i França se sumen al carro d’Alemanya, un retrocés cada cop més clar que fa que els exportadors catalans observin de prop nous possibles mercats a l’estranger.
“Alguns cellers alemanys amb els quals estem en contacte han decidit prescindir del nostre producte per falta d’existència”, lamentava Javier Pagés, president de la DO Cava en unes declaracions a Vadevi. En aquest sentit, ja en la presentació dels resultats del 2024 de la DO s’augurava un futur incert pels exportadors a Alemanya. De fet, en aquella presentació carregada de positivisme es podia entreveure una realitat molt més crua: els escumosos de la DO perdien un 55,10% de les vendes al país europeu en els nou primers mesos de l’any passat. La DO, però, no era l’única que patia aquestes caigudes, les dades generals de l’Idescat sobre els escumosos catalans (que inclouen Clàssic Penedès i Corpinnat) també demostraven que els alemanys no s’interessen tant per la beguda catalana. En aquest sentit, el 2023 es van exportar un total de 26 milions de quilograms de vi escumós per un valor de 58,6 milions d’euros. Unes xifres molt superiors a les que s’han calculat aquest 2024, on la importació de vi escumós català a Alemanya ha caigut fins als 12,6 milions de quilograms per un valor de 33,8 milions d’euros.
Els vins tranquils de Catalunya també han perdut la guerra a Alemanya. Si bé és cert que el gran gruix de vendes no havien estat mai els blancs, negres i rosats catalans, el seu retrocés també ha estat significatiu. Com a producte català els escumosos ja triomfaven molt més que els tranquils, però aquests segons encara aconseguien algunes xifres significatives que creixien al llarg dels anys. Sobretot les DO Penedès i DOQ Priorat eren les més famoses entre els alemanys. Aquest interès en augment va fer que el 2023 s’exportessin un total de 4,1 milions de quilograms per un valor de més de 15 milions d’euros, una fita prou bona que donava certa esperança al creixement d’aquest producte. Tanmateix, però, els tranquils tampoc han sobreviscut a aquesta caiguda de les compres alemanyes, i les vendes de l’any passat van caure fins als 2,3 milions de quilograms per un valor de 9,9 milions d’euros.
Canvi de lideratges en el mercat europeu
Alemanya no és l’únic país que ha experimentat una reducció de les seves compres de vi català. Altres països del pòdium europeu també han disminuït les importacions de vi procedent de Catalunya -i d’arreu del món-. Bèlgica s’ha posicionat com el primer país que més vi escumós català compra després de la caiguda dels alemanys. Tot i això, les vendes del 2024 han estat inferiors a les del 2023. En aquest context, fa dos anys els productors catalans d’escumosos van exportar un total de 27,5 milions de quilograms per un valor de 55,7 milions d’euros. El 2024, en canvi, la xifra es va reduir fins als 25,6 milions de quilograms per un valor de 51,4 milions d’euros. La mateixa tendència van patir els vins tranquils amb una caiguda fins als 700.375 quilograms per un valor de 3 milions d’euros, xifres inferiors als 848.104 quilograms per valor de 4 milions d’euros.

Pel que fa als altres dos gegants europeus que compren vi català, França i el Regne Unit, les xifres van ser més diverses. Ambdós països són grans compradors tant d’escumosos com de vins tranquils, però la lluita dels primers per aconseguir més valor internacional sembla haver donat els seus fruits. Les caigudes en volum dels escumosos no s’han vist reflectides en el valor del producte, que augmenta periòdicament. D’aquesta manera, tot i que el Regne Unit va reduir als 10 milions de quilograms les importacions dels 2024, davant els 10,8 milions del 2023, el valor va augmentar lleugerament, col·locant-se en els 30,1 milions d’euros enfront dels 29,9 milions del 2023. França va seguir per la mateixa línia i els escumosos importats de Catalunya van créixer lleugerament en valor mentre queien en volum. El 2023 van importar un total de 8,1 milions de quilograms per un valor de 18,8 milions d’euros, mentre que el 2024 van ser 6,5 milions de quilograms per un valor de 19,2 milions d’euros.
Els vins tranquils, però, sí que han patit algunes caigudes. Tot i que no han estat tan significatives com les d’Alemanya, la realitat és que la reducció del consum de vins a escala mundial s’ha vist reflectida en els compradors més fidels dels productors catalans. El Regne Unit va exportar un total de 15,8 milions de quilograms de vins tranquils per un valor de 38,4 milions d’euros el 2023, però el 2024 es va quedar en 14,7 milions de kg per valor de 35,6 milions d’euros. En el cas de França, les importacions de vins tranquils catalans el 2024 van ser de 341.481 quilograms per un valor de 2,7 milions d’euros, lleugerament per sota les del 2023, on es van exportar un total de 368.299 quilograms per un valor de 3,5 milions d’euros.
Les dades apunten a la Xina
La reducció del consum de vi a escala europea seguit d’aquesta tendència de reducció de la compra ha fet que molts productors i la mateixa administració pública busquin nous mercats on posicionar el producte català. La Xina és un dels noms que més ha sonat al llarg dels últims anys, ja que és el 6è consumidor mundial en volum de vi (1.023 milions de litres el 2022) i el 2n mercat en valor (24,8 milions d’euros), únicament superat pels Estats Units. Segons les estimacions de Prodeca, el país asiàtic no té un gran nivell adquisitiu a escala general, però la seva grandària el converteix en un possible comprador de molt valor pel vi català. A més, s’estima que hi ha 52 milions de consumidors habituals de vi. Paral·lelament, però, el cava català també té la seva pròpia lluita per entrar en nous mercats. Tal com anunciaven des de la DO, dels 10 països on s’exporta més cava, n’hi va haver tres que van experimentar un creixement de les compres el 2024. Per això, Suècia, Japó i els Països Baixos es converteixen en el possible nou públic objectiu que els productors volen observar de prop.





