Màrqueting versus tradició: els vins escumosos en les celebracions mediàtiques

"El problema no és tan l’aparició de begudes de patrocinadors, sinó el fet de voler forçar a un canvi en una tradició"

El cap d’any de l’any 2012 va marcar un punt d’inflexió en l’hegemonia del cava com a vi de celebració universal. Aquella nit del 31 de desembre de 2012, Antena 3 i La Sexta van brindar per primera vegada a la historia de la televisió a Espanya amb cervesa. Tot i l’enrenou que aquest va causar en el sector del cava, no es va impulsar cap iniciativa, al menys amb èxit, per poder recuperar el simbolisme del cava com a beguda universal de celebració en el terreny mediàtic. La cosa va anar a pitjor, quan l’any següent, el 31 de desembre de 2013, era una Reina del Cava, la periodista i presentadora de televisió Anna Simon, la que feia el brindis de cap d’any amb cervesa.

Era obvi que el sector de les cerveses, amb molta més capacitat d’inversió i també amb molta més voluntat de lideratge van “comprar” aquest canvi d’hàbits amb la complaença d’unes cadenes de televisió mercantilitzades disposades a vendre qualsevol acció al millor postor. Les lleis del mercat, sempre cruels i poc sensibles a tot, atropellaven sense cap pietat una tradició molt ben arrelada a tota la societat.

Lamentablement des d’aquell dia el cava i de retruc tots els vins escumosos van començar un procés de regressió mediàtica que ha portat a que haguem de veure imatges de celebració de grans esdeveniments esportius o de qualsevol altre mena amb tota mena de begudes, que uns anys enrere hagués estat impensable que pogués passar. El problema no és tan l’aparició de begudes de patrocinadors, sinó el fet de voler forçar a un canvi en una tradició i que la pròpia societat receptora d’aquest intent de manipulació i el sector més afectat no moguin un dit per evitar-ho.

Fa pocs dies en la celebració per part dels jugadors del Barça de la seva victòria en la Copa del Rei 2021, vàrem poder observar com els vins escumosos tenien un protagonisme residual. Només Gerard Piqué, qui si no, va celebrar la victòria amb una ampolla de vi escumós, de mida Jeroboam, absolutament despullada de cap mena d’etiqueta. Poc cas li van fer els seus companys d’equip al Piqué i la seva ampolla de vi escumós. 

En els grans premis de motociclisme, els guanyadors, molts d’ells nascuts a Catalunya, han substituït en la celebració de les seves victòries els vins escumosos per begudes energètiques. No em digueu que no resulta patètic celebrar una victòria arruixant-se amb una llauna de beguda energètica.

Enmig d’aquest sense sentit de voler utilitzar com a símbol de celebració begudes que no tenen ni tindran mai la màgia i el glamour de les bombolles dels nostres vins escumosos, apareixen iniciatives que obren un bri d’esperança, com el patrocini de Caves Vilarnau al torneig de tenis Barcelona Open Banc de Sabadell-68è Trofeu Comte de Godó que va portar que el manacorí Rafa Nadal fes l’acte de celebració de la seva victòria amb el cava Vilarnau Rosé Delicat. Ha estat un fet puntual o veurem més iniciatives com aquesta des del sector de les bombolles?

Nou comentari