El consum de vi dins l’estat espanyol no para de créixer. Fa un mes, l’Organització Interprofessional del Vi d’Espanya (OIVE) augurava una estabilització del consum d’aquest producte, però un cop comprovades les dades d’aquest desembre, aquesta xifra s’enfila fins als 9,9 milions d’hectolitres, és a dir, un augment del 2,5% en comparació al 2023. La xifra és la més elevada des de l’interanual l’octubre del 2022 i, per tant, catapulta a l’èxit les vendes de vi a l’Estat, on ja no només es fa vi de qualitat per l’exterior, sinó que també es consumeix a l’interior. D’aquestes dades, Catalunya és responsable del 10,3%, el segon percentatge més alt en volum. A més, també és un dels tres territoris que més vi ven dins l’Estat i, juntament amb Castella la Manxa i La Rioja, controlen gairebé el 60% de les vendes. Amb un total d’1,06 milions d’hectolitres venuts, els vins catalans triomfen sobretot per l’atracció que tenen dins de Catalunya, però també a escala nacional.
Mentre el consum mundial de vi continua a la baixa, els clients de l’estat espanyol semblen no fer cas de les tendències d’arreu. En aquest sentit, aquest 2024 ha estat un bon mes pels vins espanyols, que no només han aconseguit vendre quantitats considerables a l’estranger -liderades per l’augment en valor dels vins catalans- sinó que també s’han consolidat com un producte exitós dins del territori. Segons les dades de l’últim informe de l’OIVE, es tanca 2024 amb una estimació de consum nacional de vi de 9,9 milions d’hectolitres (hl), xifra un 2,5% superior a la registrada en 2023 (+236.399 hl) i la més elevada des d’octubre del 2022. En els cinc primers mesos de campanya, la producció de vi i most va ser de 36,7 hl (un 15% més) i les existències finals de vi i most, de 53 milions d’hl (un 1% menys). Unes dades que contrastem amb la tendència mundial on segons dades de l’empresa IWSR, especialitzada en l’anàlisi del mercat del vi, en el primer semestre de 2024 el consum mundial de vi va caure un 3,9% en volum en comparació amb l’any anterior, i un 20,1% en relació amb el primer semestre de 2019.
No hi ha una teoria clara sobre el perquè d’aquest augment dins del territori, però tot apunta al repunt de la producció d’aquest producte a l’Estat. En aquest sentit, el creixement del volum del vi que s’ha elaborat a tot el territori fa que també n’augmenti el consum. Així doncs, si hi ha més vi disponible per vendre dins de l’estat espanyol, també és més probable que se’n begui més. Les dades del INFOVI corresponents al mes de desembre del 2024, mostren una producció total de vi i most acumulada, en els cinc primers mesos de la campanya 2024/25, de 36,7 milions d’hl, un 15% superior a la mateixa dada de la campanya anterior o 4,8 milions d’hl més. Per tant, es pot deduir que amb una pujada de la producció i un augment de les existències és més senzill que el client arribi al producte d’una manera més regular i, com a resultat, creixi el seu consum.
Caiguda d’exportacions en volum
Paral·lelament, les dades d’exportacions cauen a tot l’estat espanyol. Aquestes dades de per si, també poden indicar que hi ha més producte que es queda dins de les fronteres del territori. En el tancament del 2024, hi va haver una caiguda del 5,1% del volum del vi exportat. Les vendes es van situar en els 19,3 milions d’hectolitres, menys que en el mateix període del 2023. Tot i això, el valor d’aquestes exportacions va pujar un 0,6%, fins als 18,7 milions d’euros. Pel que fa a la divisió per tipologia de vins, tant els vins envasats com a granel van caure en volum, però van augmentar en valor. Els vins envasats (que inclouen escumosos, d’agulla, tranquils i BiB), van augmentar un 0,6% en valor, fins als 2.260,3 milions d’euros i van perdre un 3,2% en volum, fins als 799,6 milions de litres. D’aquesta primera part, tant Catalunya com La Rioja destaquen per ser els dos territoris que més vendes a l’exterior.

Els vins a granel, per part seva, van créixer un 1,7% en valor, fins als 483,1 milions d’euros, però van perdre un 7,1% en volum, fins als 9,9 milions d’hectolitres. Aquest segon segment està liderat per les exportacions de Castella-la Manxa, ja que el territori controla la major part de la producció i posterior venda a l’exterior dels vins a granel. De fet, el 57,6% de la producció de vi registrada en els cinc primers mesos de campanya, correspon a Castella-la Manxa, amb 17,5 milions d’hectolitres, unes dades que demostren el fort creixement d’aquest territori on pràcticament la totalitat de la producció es destina a vins a granel. Segons les dades de l’informe de l’OIVE, doncs, amb aquesta evolució, els vins envasats representen el 82,4% del total de les exportacions espanyoles de vi en valor, i els a granel, el 55% del volum total de vi exportat els dotze primers mesos del 2024.
Menys vi destinat a altres usos
El consum de vi no es limita només a la producció de vi envasat, sinó que també troba altres aplicacions en la indústria alimentària i d’auxiliars de cuina. Així, en els cinc primers mesos de la campanya 2024/25, es van destinar 479.331 hl de vi a l’elaboració d’alcohol, un 19,6% menys que l’any anterior, mentre que la producció de vinagre va representar 111.896 hl, amb una disminució més moderada del 2,1%. Tot i això, l’elaboració de vins aromatitzats, vermuts i altres productes derivats ha experimentat un creixement notable. El desembre de 2024 va registrar un increment del 44,5% en les sortides de vi per a operacions pròpies, arribant a 97.459 hl. Això demostra que el vi no només es consumeix de manera convencional, sinó que s’aplica també en la creació d’alcohols, vermuts i altres productes innovadors, ampliant així la seva presència en el mercat més enllà de les tradicionals ampolles de vi.