Un equip d’historiadors, enginyers i submarinistes, anomenat 10994, està treballant per recuperar la mercaderia del S.S. Libourne, un vaixell de la Primera Guerra Mundial que va ser enfonsat per un submarí alemany el 1918. Segons informa Wine Spectator, el naufragi d’aquell vaixell de vapor al canal de la Mànega va enviar al fons del mar milers, potser centenars de milers, d’ampolles de xampany, vi blanc i negre, brandy i licor Bénédictine.

Enfonsat a les costes del sud de Gran Bretanya mentre tornava de Bordeus, on havia dut carbó, les ampolles no constaven al manifest de càrega. És per això que, quan les restes del vaixell van ser descobertes el 2015, l’equip es va endur una gran sorpresa en veure l’enorme quantitat d’alcohol que duia, que incloïa vins de Sauternes i Bordeus i ampolles de xampany de mides diverses.

Desenes de milers d’euros en vins i licors

Tenint en compte el temps que fa que són al fons del mar, tot i que moltes ampolles es troben en males condicions, els membres de l’equip creuen que moltes altres no només es podrien rescatar sinó que, fins i tot, encara es podrien beure. Això, que ja ha passat amb altres ampolles rescatades de naufragis, podria voler dir que, al canal de la Mànega, hi ha desenes i desenes de milers d’euros esperant que algú els tregui i els vengui.

Algunes de les ampolles del naufragi encara es podrien recuperar i, fins i tot, estar en bon estat | 10994
Algunes de les ampolles del naufragi encara es podrien recuperar i, fins i tot, estar en bon estat | 10994

Buscant la manera de recuperar el caregament

Pel que han pogut veure, de fet, tant els xampanys com alguns dels vins sembla que tenen els taps intactes i alguns fins i tot estan segellats amb cera. Així doncs, la idea és extreure i vendre tantes ampolles com sigui possible, donant una part dels beneficis a caritat. El problema és que, segons les lleis britàniques, que segueixen la Convenció de la UNESCO de 2001 sobre la Protecció del Patrimoni Cultural Submarí, no es poden tocar els jaciments submarins que tinguin més de 100 anys i, per tant, no poden extreure’n les ampolles.

Davant d’això, però, els membres de l’equip que va descobrir el Libourne afirmen, d’una banda, que el carregament té data de caducitat i, de l’altra, que el vaixell en sí mateix ha quedat reduït a pràcticament no-res i que per tant aquesta normativa no s’hauria d’aplicar. No saben si el seu argument funcionarà o quan obtindrien el permís, si l’obtenen, però recorden que cada dia que passa és més difícil poder rescatar en condicions el contingut de les ampolles.

De moment, 10994 està buscant finançament per començar a rescatar les ampolles tan aviat com aconsegueixin la llum verda de les autoritats britàniques.

Nou comentari

Comparteix