La verema és un dels moments més importants del sector vitivinícola; són les setmanes en les quals culmina tota la feina feta durant l’any a la vinya. El canvi climàtic, però, complica cada vegada més la precisió per decidir quan començar la verema. Les altes temperatures i el temps inestable han aconseguit que els cellers no puguin planejar massa el moment de collir el raïm, fins al punt que alguns es troben veremant per primera vegada a la història de nit i al juliol. Aquest és el cas de Juvé & Camps, celler centenari del Penedès, que ha iniciat a la seva finca d’Espiells la verema del 2026, la més primerenca de la seva història i la primera que es realitza abans que surti el sol. La campanya comença amb les parcel·les de pinot noir i chardonnay, destinades principalment a l’elaboració dels vins base per a escumosos de llargues criances. A mesura que avanci la maduració, s’hi incorporaran el macabeu, el xarel·lo i la parellada, juntament amb les varietats destinades als vins tranquils.
Juvé & Camps assegura en un comunicat que colliran al voltant d’un milió de quilos de raïm en aquesta verema. Aquesta és una xifra molt similar a la de l’any passat i segons ha explicat a Vadevi Laura Tragant, directora tècnica del celler es pot parlar “d’una certa estabilitat i d’un retorn progressiu a l’equilibri després d’uns anys molt condicionats per la sequera”. En aquest sentit, l’experta és optimista, però reconeix que “cal ser prudents”, ja que després d’anys de falta de pluges “la vinya encara arrossega l’estrès acumulat dels darrers anys i cada parcel·la respon de manera diferent”. Ara bé, Tragant també comenta que des del punt de vista qualitatiu hi ha bones perspectives: “El raïm presenta un bon estat sanitari, frescor i una acidesa equilibrada, aspectes especialment importants per a l’elaboració de vins escumosos de llarga criança”.
Aquesta és la primera verema que el celler del Penedès fa dins de la marca col·lectiva Corpinnat, de la qual va entrar a formar part fa uns mesos. Corpinnat té un dels reglaments més exigents del món, sobretot amb la manera de collir el raïm, les tipologies de fruita i el preu que es paga a tercers, entre d’altres. Juvé & Camps ja confirmava a aquest diari quan va anunciar que entraria dins la marca col·lectiva que encaixaven amb aquesta normativa rígida i les dades que ha aportat l’empresa de la verema d’enguany en comparació a l’anterior, quan encara formaven part de la DO Cava, ho corroboren. D’aquesta manera, Juvé & Camps té un total de 252 hectàrees de vinya pròpia, distribuïdes entre Espiells, La Cuscona i les finques d’alçada de Mediona. Totes les vinyes són ecològiques i es cullen a mà, tal com exigeix Corpinnat, però també el mateix celler per criteris propis.

També el preu del raïm que es compra a tercers és un gran requisit per formar part de la marca col·lectiva. En l’última verema, es va fixar un preu mitjà de 0,88 euros per quilogram de raïm a Corpinnat. Juvé & Camps supera aquesta mitjana en aquesta verema, però també ho va fer en la verema anterior. “El preu mínim garantit aquesta campanya és de 0,96 €/kg, davant dels 0,92 €/kg de l’any passat, cosa que representa un increment d’aproximadament el 4,3%”, concreta Tragant. Així doncs, el celler centenari manté una relació estreta amb els viticultors als quals els compra el raïm: “El volum de compra es pot ajustar cada campanya en funció de la producció pròpia i de les necessitats del celler, però sempre procurem preservar aquesta continuïtat i oferir-los la màxima estabilitat possible”, diu l’experta, qui conclou que -amb totes les dades aportades- “la incorporació a Corpinnat ha suposat, sobretot, certificar i emmarcar dins d’una marca col·lectiva una manera de fer que ja teníem plenament integrada”.
Verema abans per al canvi climàtic
No és cap secret que el canvi climàtic ha causat estralls en el sector vitivinícola. Començant per la sequera i acabant per la inestabilitat meteorològica, la realitat és que molts cellers s’estan adaptant a una nova manera de cultivar. Això també exigeix aprendre que les veremes ja no comencen a l’agost, sinó que en molts casos, el raïm ja està a punt al final de juliol. Aquesta no és una realitat inamovible, i des de Juvé & Camps, Tragant recorda que tot és cíclic: “no podem afirmar que totes les veremes hagin de començar necessàriament cada vegada abans. Ara bé, sí que observem una tendència general cap a maduracions més primerenques, especialment en els anys marcats per temperatures elevades i episodis de calor intensa”. L’experta també recorda que no sempre es verema les mateixes setmanes i -amb canvi climàtic o sense- es cull “quan cada raïm arriba al punt d’equilibri que busquem entre maduresa, frescor, acidesa i expressió aromàtica”, afirma.
Mentre l’experta no pot confirmar que la verema continuarà avançant, sí que assegura que la verema nocturna “és una pràctica que pot tenir continuïtat, especialment en les parcel·les i varietats més sensibles a les temperatures elevades”. Segons Tragant, collir de nit permet treballar amb el raïm a una temperatura més baixa, limitar oxidacions i preservar millor la frescor, l’acidesa i els aromes. A més, també facilita que el raïm arribi al celler en unes condicions òptimes i redueix la necessitat de refredar-lo posteriorment, amb el consegüent estalvi energètic. “Ara bé, no necessàriament es convertirà en l’únic model de verema”, assegura l’experta qui conclou que per a Juvé & Camps, el criteri “continuarà sent preservar al màxim la qualitat del raïm i, alhora, garantir unes bones condicions de treball per als equips de verema”.





